Zielonogórska Grupa Lokalna
„Nauka a Religia”

 

Szukaj

Przedruki


Dariusz Sagan

Nieredukowalna złożoność jako świadectwo inteligentnego projektu (2012)

 download-ikona

Przedruk z: Fronda 2012, nr 63, s. 48-65.

Fragment:

Spróbujmy dokonać oceny koncepcji nieredukowalnej złożoności (również w ogólnym kontekście teorii inteligentnego projektu). Behe sugeruje, że Paley w pewnym stopniu antycypował ideę nieredukowalnej złożoności (Paley pisał na przykład, że serce nie mogłoby funkcjonować bez zastawek), nie posługiwał się jednak tym pojęciem, a także podawał liczne przykłady projektów biologicznych, które z nieredukowalną złożonością nie mają nic wspólnego (i to na obalaniu takich przykładów, zdaniem Behe’ego, skupili się ewolucjoniści). Koncepcję Behe’ego można więc postrzegać przede wszystkim jako próbę wyrażenia i uściślenia idei nieredukowalnej złożoności. Ponadto, jako że darwinizm łatwo wyjaśnia złożoność i dopasowanie środków do celów, koncepcja Behe’ego jest próbą wskazania takiego rodzaju złożoności, który stanowi problem dla gradualistycznych wyjaśnień darwinowskich, a zarazem może służyć za świadectwo inteligentnego projektu (układy tego typu, jak pułapki na myszy, są nieredukowalnie złożone, a wiemy, że istoty inteligentne potrafią je wytwarzać). W swojej argumentacji Paley, odrzucając hipotezę przypadku, posługiwał się też kategorią prawdopodobieństwa, lecz nie określał go ilościowo. Behe i inni teoretycy projektu usiłują natomiast zastosować aparat statystyczny, by przypisać konkretne liczby prawdopodobieństwu powstania układów nieredukowalnie złożonych z perspektywy hipotezy przypadku (rzecz jasna przy założeniu, że układów tych nie wyjaśnia teoria stopniowej ewolucji).

W odróżnieniu od Paleya teoretycy projektu podkreślają również, że przyjęcie wniosku o zaprojektowaniu struktur biologicznych nie musi iść w parze z rozstrzygnięciem kwestii tożsamości czy atrybutów projektanta. Projektantem był dla Paleya dobry, chrześcijański Bóg. Teoretycy projektu wskazują natomiast, że projektantem struktur biologicznych równie dobrze może być szereg innych istot: bóg deistyczny, Allach, anioł, platoński Demiurg, kosmita czy też jakaś nieznana nam inteligentna istota. Poza tym projektant nie musi być jeden, mogą być to na przykład różni przedstawiciele jednej lub większej liczby cywilizacji pozaziemskich (nawet niekoniecznie z naszego Wszechświata). Dopuszczony jest także politeizm. Projektantem może być też byt nieosobowy (taki jak stoicki Logos czy mistyczna moc New Age), którego działanie jest celowe.

Data wstawienia tekstu na stronę: 5 lipca 2016 r.

Informator

     
  

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach ZGL "Nauka a Religia", napisz o tym na ten e-mail: darsag@wp.pl

  
     

Odwiedza nas 20 gości oraz 0 użytkowników.